Każdy kto kieruje sprzedażą wcześniej czy później zadaje sobie pytanie: co takiego robię, że mam takie wyniki? Jeśli dobre – to może pochwalić siebie, że jest świetnym zarządzającym i może nie wchodzić w szczegóły. Najciekawsze jednak są przypadki trudne, graniczące z niemożliwością osiągnięcia dobrych wyników w określonym czasie.
Jak wiadomo na sukces składa się wiele czynników. Pominę kwestie rynku i jego głębokości – to jest obszar z zasady poddający się najmniejszemu wpływowi osoby kierującej sprzedażą. A na co mam wpływ?
Jaki styl zarządzania mam wybrać, żeby osiągnąć w zmiennych warunkach to, co założyliśmy sobie jako zespół?
Jak zmotywować ludzi?
Co zadziała najszybciej i najbardziej efektywnie?
Czy mając miękkie serce i uważnie słuchając pracowników, osiągnę lepsze wyniki?
Czy może twarde warunki bardziej zmobilizują pracowników?
Na szczęście na te wszystkie tematy teoria zarządzania już wiele napisała. I cóż? Jakie są efekty?
Każdy ma inne.
Tu chciałbym przedstawić swoje wnioski z zarządzania: Zarządzanie oparte na zasadach przynosi spektakularne efekty. Warto zacząć od prostych zasad, jak np.
- Punktualne przychodzenie do pracy.
- Zasady komunikacji w zespole, jakiego języka używamy?
- Jak wykorzystujemy czas pracy?
- Jak traktujemy zjawisko niemówienia prawdy do końca klientowi lub sobie nawzajem?
- Jak się rozwijamy we współpracy ze sobą?
- Co jest priorytetem w naszej współpracy?
Zasady przestrzegane przez zespół zazwyczaj utrzymują dobrą formę i utwardzają grunt do przyjęcia poważnych zadań zespołowych.
Gdy wprowadzamy zasady, osoba kierująca przestaje pełnić rolę
poganiacza lub przyjaciela osób wybranych –
zasady torują drogę do zarządzania głębszego, opartego na prawdzie o sobie i realnej ocenie sytuacji.
Wtedy znika obszar lubienia lub nielubienia – wchodzimy w coś, co można nazwać „profesjonalizmem osoby spójnej”, który uwzględnia sytuację ogólną, otoczenie, specyfikę osoby podległej , danego miesiąca lub tygodnia sprzedaży .
Słusznym wydaje się zakończyć powiedzeniem: „Zachowaj reguły, a reguły zachowają Ciebie!”.
Oleg Prybylo
Dyrektor ds eksportu Edica Sp. z o.o.