Lejek sprzedaży to narzędzie do zarządzania sprzedażą, a przez to doskonały wskaźnik kondycji finansowej firmy. Na jego podstawie można wyliczyć, ile firma zarobi w kolejnych miesiącach. Dobre zarządzanie lejkiem sprzedaży skorelowanym z kalendarzem oznacza również zarządzanie czynnościami handlowców, więc optymalną organizację ich czasu i strategiczne planowanie rozwoju firmy.
Czym jest lejek sprzedaży?
Lejek sprzedaży pozwala wnikliwie obserwować proces sprzedaży: na jakim etapie znajduje się każda z szans sprzedażowych oraz sprawdzać, czy jest ich wystarczająca ilość, by zrealizować cele. Pomaga ustalić, które z szans sprzedażowych wymagają większego wsparcia ze strony sił sprzedażowych.
W lejku gromadzone są informacje o:
- ilości szans sprzedażowych
- ich wartości
- etapie procesu sprzedaży
Lejek dostarcza informacji statystycznych np:
- średni czas trwania procesu sprzedaży
- współczynnik konwersji
- współczynnik zamknięcia
Dzięki lejkowi można skorygować proces sprzedaży np.
- Ciągle dodawać do lejka nowe szanse sprzedażowe
- Zwiększyć kompetencje dotyczące zamykania – zapobiegać utracie szans
- Skupić się na droższych produktach